Zin en onzin van het kopen van Facebook likes

Zin en onzin van het kopen van Facebook likes

Elk bedrijf heeft tegenwoordig een Facebookaccount en wenst natuurlijk zoveel mogelijk geliket te worden. Hoe meer likes, hoe groter de groep is die je kunt bereiken met het promoten van je producten en diensten, en daar draait het tenslotte allemaal om. Het moeizaam verwerven van likes duurt voor de meeste bedrijven te lang. Waarom geen likes kopen? Voor een luttele 20 euro heb je al 1000 “echte” fans…

Zijn het allemaal “echte” fans?
Websites die goedkoop likes aanbieden, werken meestal met valse Facebookprofielen. Snel worden er wat valse gegevens in een Facebookprofiel gestopt, een profielfotootje erbij en het lijkt allemaal echt. Alleen is het geen reële Facebookgebruiker die jouw product of dienst echt leuk vindt. Er zijn echter wel websites die likes verkopen van echte Facebookprofielen.

Nuttig voor jouw bedrijf?
Je moet wel even opletten met het aankopen van likes. Je bedrijf is niet gebaat met fans uit Azië of Zuid-Amerika als je het Nederlandse publiek wil bereiken. Erger nog, het kan zijn dat je jouw “echte” Nederlandse fans helemaal niet meer bereikt. Facebook gebruikt immers een algoritme om te bepalen welke berichten er wel of niet in iemands timeline verschijnen. Het komt erop neer dat hoe meer interactie er is op een bericht van jou, hoe meer mensen dit bericht in hun timeline zien. Wanneer de gekochte likes uit hetzelfde land komen als jouw doelgroep dan zal je zien dat er steeds meer op jouw berichten gereageerd zal worden.