Pakketje retourneren geld terug?

Pakketje retourneren geld terug?

Het komt wel eens voor dat men hun pakketjes via het internet bestellen en na binnenkomst erachter komen dat het pakketje niet helemaal naar wens is. Bijvoorbeeld doordat het de verkeerde kleur is, niet de juiste voorstelling van het product was of omdat het zelfs beschadigd is. Dan is het mogelijk om in Nederland het pakketje te retourneren met de zogeheten retourdienstverlening. Dit kan door verschillende wetten, zoals retourneren op basis van garantie en herroeping. Het herroepingsrecht kan worden uitgeoefend zonder redenen. Dit betekent dat binnen veertien dagen de consument altijd de mogelijkheid heeft om een pakketje te retourneren. Deze veertien gaat echter pas in wanneer men daadwerkelijk het pakketje fysiek in handen heeft. Dit geldt ook wanneer een pakketje bij de buren wordt afgeleverd. Na veertien dagen is het niet meer mogelijk om via het herroepingsrecht het pakketje terug te zenden. Een pakketje retourneren op basis van wettelijke garantie is ook mogelijk. De consument geeft dan aan dat het pakketje of product beschadigd is en niet meer werkt volgens de eisen die verkoper heeft gesteld tijdens het verkopen ervan (bijvoorbeeld in een folder of site).

Houdt rekening met de afhandeling

Een pakketje retourneren kan nog wel eens in het papierwerk lopen. Dit kan als reden hebben dat de verkoper niet meewerkt met de afhandeling of doordat de verkoper überhaupt niet weet dat het pakketje is teruggestuurd. Het is daarom handig als consument zijnde schriftelijk, per post, fax of per e-mail op de hoogte te stellen van retourdienstverlening op basis van garantie of herroeping. Op die manier heeft u altijd een basis om op terug te vallen wanneer de verkoper ernaar vraagt. Op internet staan enkele Europese modelformulieren voor herroeping die makkelijk te overnemen zijn.
Als men het pakketje wilt retourneren op basis van garantie dan is het zo dat u men zijn aankoopbedrag teruggestort krijgt op zijn rekening.

Redenen voor retourneren

Er kunnen verschillende redenen zijn voor het retourneren van een product. Het kan zijn dat het beschadigd, misdruk, te laat, niet besteld of verkeerd besteld is. Het kan ook niet voldoen aan de verwachtingen, dan wordt de weg vervolgt via het herroepingsrecht.

Kosten voor het terugsturen

Het is een juridisch gebied rondom de herroepingsperiode en de garantietermijnen. Het is internationaal zo gesteld dat tijdens het kopen van het product de verzendkosten meestal voor de koper worden gesteld. Blijkt de koper zicht te beroepen op het herroepingsrecht dan zijn de verzendkosten voor de consument. Dit is echter anders als u zich beroept op de garantie. Als binnen de garantieperiode blijkt dat uw product kapotgaat dan kan de consument de verzendkosten voorschieten heen én terug, maar uiteindelijk zijn deze kosten voor de verkoper. De verkoper betaald dan de reparatie of vervanging inclusief verzending heen en terug. Dit Europees vastgesteld en geldt dus voor iedereen binnen de EU, ook in Nederland dus.

Bron: Ecommercewebshops.nl